Wednesday, December 8, 2010

soya aku dan mama


dikala cuti sem yg agk tak bape panjang nie kan, mula la kepala otak dok pkir nak wat ape...lagi2 bile time pagi, tinggal aku, mama ngan abah je kat umah...adik2 aku lagi 3 orang tu sume kena anta p tuisyen..memula, best gak laa...aku leh conquer rumah..lelame tu bosan la plak ean...

selongkar sane, selongkar sni akhrnye terselongkar la peti ais kesayangan mama aku...tup2, jumpe lak air kotak soya...berkat orang kenduri, ntah zaman bila aku pun taktau...alang2 tenga dahaga, aku pun ape lagi..taram je laaa...sedap la plak ean, rase cam tak ckup lak...tup2, trus keluar idea ajk mama wat air soya..mama pun on je..mmg sempoi la mama, luv u ma..hehe

mama beli kcang soya sampai 2kg...hee,mama nak jual air soya ke ma?taram je laa...tapi aku taram sekilo dlu...lgi sekilo, smpan dlu...hehe...then mula la proses mmbuat air soya hasil kepala otak aku dan mama techenta...tpi b4 tu, mama kol adik die dlu merangkap makcik aku selaku pkar mmbuat air soya..die wat air soya ntok jual, kitaorng wat ntok mnum je..mama tnya la cra2 nak wt air soya kat makcik aku nie...thanx a lot angah =D

memula, ktorang rendam dlu kcang soya tu dalam 2 3 jam bg die kembang skit...da agk2 da kembang tu, pe lagi..ambek blender, and kisar laa...bajet2 ikot kepala otak kitaorng je kcang soya n air masa nak blend tu..agk2 blender tu leh jalan, ok la tu kan...

gpun, lau wat sdri..leh ikut taste sdri..nk pekat ke, nak cair ke..lau beli, kekdang rase air gula je lebih..takpun, yg dalam kotak tu..tak bpe elok gak ean...kite tatau bhan ape die boh dalam tu, bnyak mne gula die tuang...bjet2 minum soya ntok kesihtan, mne tau nseb tak baek dpt penyakit laen plak sbb mnum bnda2 sgra ean...so, wat sdri lebih terjamin n selamat..serta memenuhi citarasa :)

pas blend tu, tapis hampas2 kacang soya tu..after that, rebus la dalam bberapa mnit sampai da mndidih, takpun sampai hilang bau getah kcang soya tu..tatau la bau ape sbnrnye, tpi bau die cam pait2 skit laa...nak ilangkan bau tu, mama bbuh daun pandan..bile da mendidih, waaa...sdapnye bau die...hee...pastu, siap laa untuk diminum..tambah la gula secukup rase korang...mudahkan??cba laa...

doktor ckap, soya ni bnyak khasiat die..tak caye?meh cni nak kongsi khasiat kcang soya..penat google sana sni, last2 jumpe gak khasiat kcang soya nie...
1.mengurangkan risiko penyakit kanser dan jantung
2. mempertingkatkan kesihatan payudara dan mencegah barah payudara dan rahim
3. memperkuat tulang dan mencegah osteoporosis
4. mengatasi masalah simtom mati-haid
5. dapat mempercepat peredaran darah
6. menyahtoksin bahan buangan dalam sel
7. mempertingkat fungsi ginjal, jantung dan hati
8. mampu mengawet penuaan
9. mencegah pigmentasi kulit
10. memperbaiki masalah sembelit

selamat mencuba..tak rugi klau cuba, rugi klau tak cuba..simple, mudah, sedap n berkhasiat :)

4 comments:

yang shidah said...

dah pos ke....x sampai2 ke KAJANG pun????

cik husna said...

hee..tak pos pun la
lau pos, alamt basi la smpi nti ;p

Dak_kecik said...

sy peminat air soya jgk!!!!!!!!!

cik husna said...

haha...ain, wat sendiri laa...ag masyuk lau wat sdri...arnie pun akk wat soya lagi :)

Template by:

Free Blog Templates